Hoe Mama’s Koelkast 21 culturen verbindt via culinaire wereldmaaltijden
Meer over de foodhelden
Mama’s Koelkast is een catering- en horecabedrijf met een bijzondere missie. De 80 ‘mama’s’ die bij het bedrijf zijn aangesloten koken authentieke gerechten en familierecepten uit hun land van herkomst. Oprichter Aaliyah Bochhah werd in 2023 uitgeroepen tot Foodheld van de Food100. Deze eervolle vermelding wordt jaarlijks uitgereikt aan de zes vernieuwers met de meest impactvolle of spraakmakende aanpak voor de transformatie van het voedselsysteem in Nederland.
“Al sinds 2012 werk ik er hard aan om de geweldige authentieke wereldmaaltijden van kokende mama’s afkomstig uit verschillende culturen met mensen in ons land te delen. De erkenning die we met Mama’s Koelkast hebben gekregen dankzij de Food100 doet me daarom veel. Het heeft een boost gegeven aan onze zichtbaarheid. Dat is super krachtig.”
Het ontstaan
Mama’s Koelkast ontstond als een idee van Aaliyah Bochhah nadat ze in 2012 het laatste restje harira van haar overleden moeder in haar vriezer vond. Hoe mooi zou het zijn, dacht ze, als we de traditionele gerechten die onze ‘moeders’ maakten kunnen vereeuwigen? Wat nou als we al de culinaire pareltjes uit verschillende landen met Nederlandse consumenten zouden delen? Enerzijds houd je daarmee de herinneringen aan de oorspronkelijke keukens en culturen levend, anderzijds laat je mensen in Nederland daardoor kennis maken met nieuwe smaken. Bochhah besloot kokende moeders op te leiden en samen met hen een cateringbedrijf te beginnen: Mama’s Koelkast.
Alleen moeders
De keuze om alleen met mama’s te werken was voor Bochhah een hele logische. Wereldwijd zijn het in de meeste culturen vaak de vrouwen die in de keuken staan en dus de meeste kennis hebben van de culinaire tradities van die cultuur. Tegelijkertijd hebben allochtone vrouwen met kinderen in Nederland gemiddeld gezien een grotere afstand tot de arbeidsmarkt dan allochtone mannen. Bochhah wil hen met Mama's Koelkast helpen aan een opleiding en betaald werk.
Mama’s Koelkast Academy
Door middel van de Mama’s Koelkast Academy helpt Bochhah vrouwen aan een baan, ofwel binnen de organisatie van Mama’s Koelkast, ofwel als zelfstandig ondernemer in de foodsector. Het doel van de academy is het verkleinen en overbruggen van de drempel naar de arbeidsmarkt en uiteindelijk het financieel zelfstandig maken van moeders met ondernemersambitie. Circa 60 vrouwen volgen jaarlijks het academy-programma.
Een cateringbedrijf, een winkel en een televisieprogramma
Inmiddels is Mama’s Koelkast uitgegroeid tot een succesvol cateringbedrijf waarbij meer dan 125 mama’s zijn aangesloten. Zij zijn afkomstig uit 21 verschillende landen. In 2023 opende een eerste eigen winkel in de Amsterdamse Jordaan, waar gasten van woensdag tot en met zaterdag wereldmaaltijden kunnen afhalen of ter plekke opeten. Bochhah is bezig met het opzetten van een Mama’s Koelkast franchisemodel om uit te breiden naar andere steden. Daarnaast is er een Mama’s Koelkast kookboek en komt er binnenkort een televisieprogramma en een podcast.
Bochhah: “We merken nu eindelijk, na al die jaren, dat ons harde werk z’n vruchten afwerpt. Misschien is het de tijdsgeest, misschien zijn het de bijzondere verhalen van de mama’s, en misschien was het de vermelding in de Food100-lijst die ons geholpen heeft, maar we zijn nu veel zichtbaarder en succesvoller.”
Tip van Bochhah
De gouden tip voor andere impactondernemers in food? “Just do it! Kom in actie. Het creëren van bewustzijn is belangrijk, maar uiteindelijk bereik je niks als je woorden niet omzet in daden. Bij Mama’s Koelkast zeggen we altijd: wij hebben geen to do list. Alles wat we bedenken zetten we direct om in actie. Misschien heeft die mentaliteit ons uiteindelijk wel zo ver gebracht.”