No Waste Army draait ruim €3 miljoen omzet met het verwerken van reststromen
Geld verdienen en voedselverspilling aanpakken kan tegelijkertijd
Ruim €3 miljoen verdiende No Waste Army in 2024 met het verwerken van reststromen. Van deze gewassen maakt het bedrijf houdbare producten, die ieder kwartaal aan huis geleverd worden bij ruim 21.000 abonnees. Een van de oprichters is Thibaud van der Steen. Onlangs werd hij door de jury van de Food100 uitgeroepen tot Foodheld.
De impact die Van der Steen en zijn compagnons met No Waste Army maken is volgens de Food100-jury een bron van inspiratie voor andere pioniers: “Met de formule – gecombineerd met de media-aandacht die ze genereren voor de diepgewortelde systeemfouten rondom voedselverspilling – raakt No Waste Army de juiste snaar bij burger, boer en retailer.”
No Waste Army werd opgericht in 2023. Inmiddels werken er 16 mensen en zijn er 21.000 actieve abonnees – strijders, worden ze genoemd – die ieder kwartaal een boodschappenbox thuis ontvangen met producten gemaakt van reststromen. De omzet van het bedrijf bedroeg in 2024 ruim €3 miljoen. Het bedrijf is gevestigd in Breda, waar slim gebruik wordt gemaakt van het distributiecentrum van Boerschappen. Stijn Markussen, oprichter van Boerschappen, is ook mede-oprichter en -eigenaar van No Waste Army.
Het bedrijf is bezig met het aanvragen van een ANBI-keurmerk om een stichting te vormen. Hier zal ook Kromkommer onderdeel van zijn, een ander bedrijf dat zich inzet tegen voedselverspilling door de waarde te promoten van afgekeurde groenten en fruit.

De No Waste Army-box
Als No Waste Army-abonnee ontvang je een keer per kwartaal een boodschappenbox aan huis. In de box zitten 13 producten die zijn gemaakt met gewassen die anders weggegooid zouden worden. Een abonnement kost €39,95 per kwartaal. Per pakket wordt zo’n 10 kilo aan groenten en fruit gered. In 2025 zullen in totaal circa 100.000 boxen gemaakt worden, waarmee dus zo’n 1 miljoen kilo eten wordt gered.
Ook heeft No Waste Army kerstpakketten. In 2024 werden zo’n 5.500 pakketten gemaakt en verkocht.
Werkwijze No Waste Army
Van der Steen: “15% van alle gewassen die we in Nederland kweken wordt afgekeurd vanwege cosmetische redenen. Met No Waste Army kopen wij deze gewassen op bij boeren en telers en maken er nieuwe producten van samen met onze partners. Zo wordt voor het maken van sappen samengewerkt met Schulp, en voor producten die in een pot passen wordt samengewerkt met Kesbeke. Op die manier hebben we al ruim 1,5 miljoen kilo groenten en fruit gered. Onze grote droom is de voedselketen veranderen. We hopen dat we ooit overbodig zullen zijn. Dat zou betekenen dat supermarkten en grote inkooppartijen flexibeler worden in hun inkoopbeleid zodat minder goed voedsel afgekeurd wordt. Met onze aanpak willen we de grote jongens aan het denken zetten.”
Foodheld Food100
Eind 2024 werd Van der Steen uitgeroepen tot Foodheld. “Een heel groot compliment! In november kwamen alle Foodhelden bij elkaar tijdens het TrendTable-evenement van Food Inspiration. Daar heb ik mensen ontmoet die ik van naam al wel kende, maar nooit persoonlijk ontmoet had. Door zo’n event ontstaan er live ontmoetingen en mooie samenwerkingen. Dat is heel waardevol. We zijn sindsdien bijvoorbeeld in gesprek met InstockMarket, Upfront en Too Good To Go om te kijken hoe we elkaar kunnen versterken. Laten we het probleem van voedselverspilling vooral samen aanpakken.”

