top of page

Linda Klunder verandert de frisdrank- en cacaoindustrie van binnenuit

Ghanese cacaoboeren verdienen meer, vinden Linda Klunder, Lars Gierveld en Rogier Power. Daarom besloten ze de chocolademarkt van binnenuit te veranderen door een frisdrank te lanceren: Kumasi. Dit drankje wordt gemaakt van cacaopulp die boeren anders zouden weggooien. Zo genereert Kumasi extra inkomen voor de cacaotelers en geven de jonge ondernemers een sterk signaal aan de cacaowereld: jullie supplychain kan en moet beter. Linda, Food100 Foodheld van 2021, is als medeoprichter verantwoordelijk voor de financiën en impact, samen met de lokale gemeenschappen en cacaopulpleveranciers ontwerpt ze interventies om positieve verandering te creëren.

KUMASI CORE TEAM-min (2).jpg

Meer over de foodhelden

Code Noir Anisa Xhomaqi 9.jpg

Lelani Lewis
Culinair activist die het verhaal achter ons voedsel deelt

Rahaf _ Tamim in the Daffee office.jpg

Rahaf al Lymoni 
Inspireert mensen met haar levensverhaal en Daffee

Food100 - NSlagmolen 20 september 2021126.jpg

Herman Lelieveldt
Hoe de voedingsindustrie de suikertaks blokkeerde 

Eva Koffeman_1200x628.png

Eva Koffeman
Geeft jongeren een stem in de voedselpolitiek 

arjuna.png

Arjuna Huis in 't Veld
De boerin als landschapsbeheerder

Hoe gaat Kumasi de voedselwereld verduurzamen?

We willen met Kumasi de markt van binnenuit veranderen, de frisdrankenmarkt én de chocolademarkt. We zitten in twee supplychains tegelijkertijd: die van de frisdrank en de cacao. We willen graag de Tony Chocolonely van het frisdrankschap worden. Wij zijn een van de weinige frisdranken die impact maken, bij andere producenten zit de innovatie nog vooral in zero sugar-drankjes. Kumasi laat zien dat er een groeiende markt is voor lekkere drankjes die iets goeds doen voor de wereld.


De cacaowereld willen we eerlijker maken, met meer geld en aandacht voor de boeren en hun gemeenschappen. Met Kumasi bestrijden we voedselverspilling en armoede tegelijkertijd. Die logica past niet alleen bij de supplychain van chocolade, maar is veel breder inzetbaar in het voedselsysteem.


Omdat we een van de first movers zijn onder de frisdrank- en cacaoproducenten kunnen we makkelijk het gesprek aangaan met andere merken. Traditionele partijen tonen veel interesse in wat wij doen, daarvoor hoeven we niet eens altijd zelf bij hen aan te kloppen. Door gewoon te laten zien dat de productieketen anders kan, zetten we andere bedrijven en producten al aan het denken.”

Jullie willen ook graag impact maken bij de gemeenschappen van jullie boeren in Ghana. Hoe pak je dat aan?

“In een traditionele handelsrelatie koop je je sap en je bent weg, je verantwoordelijkheid stopt bij de transactie. We geloven in een holistische aanpak. Daarom willen we actief samenwerken met de gemeenschap die ons product produceert.


We betalen onze boeren extra voor het sap dat ze aan ons leveren en zijn nu van de eerste honderd sapleveranciers aan het leren hoeveel geld ze daarmee verdienen en wat ermee gebeurt. Aan de hand van die kennis gaan we onze rol definiëren. We ontwikkelen een juice intervention om ook de gemeenschap rondom de boer te helpen. Dan reikt je impact nog verder.


Zo willen we met behulp van spaargroepen vrouwen ondersteunen, want de meeste cacaoboeren zijn man. We weten daarnaast dat de extra inkomsten voor boeren onvoldoende zijn om grote problemen aan te pakken, zoals ontbossing en kinderarbeid. Dus ook daar gaan we op inzetten.”

Waar ben je het meest trots op?

“Ik ben trots dat ik de keuze heb durven maken om mijn hart te volgen. Een start-up oprichten is een onzeker pad, maar fuck it, just do it. Het is een droom die uitkomt dat ik een bedrijf kan neerzetten waarmee we zoveel impact maken. Je kan wel heel veel mooie ideeën hebben, maar als die niet durft uit te werken, verander je de wereld nog niet. Ondanks alles zou ik iedereen het start-up life aanraden, ik kan me niets anders voorstellen dat ik liever zou doen.”

“Met Kumasi bestrijden we voedselverspilling en armoede tegelijkertijd. Die logica past niet alleen bij de supplychain van chocolade, maar is veel breder inzetbaar in het voedselsysteem.”

kumasi-2.png

Hoe heeft jouw deelname aan de Food100 Kumasi geholpen?

“De verkiezing was een mooi platform om ons verhaal te vertellen. Food100 is bekend binnen het foodnetwerk, dus het is fijn voor Kumasi om in die lijst herkend te worden. Ik was erg verrast dat ik ook nog eens foodheld van 2021 werd, want er zijn zoveel mooie voedselinitatieven en agrifoodprojecten in Nederland.”

Wat wil je meegeven aan andere jonge idealisten die impact willen maken in de foodwereld?

“Ga op je intuïtie af en ga het gewoon doen. Maak gebruik van de vlam die je in je hebt. Ik ben vaak de jongste aan tafel en dan is het makkelijk om je te laten overrompelen door de kennis en ervaring van degenen tegenover je. Maar je moet juist gebruikmaken van je leeftijd, wij jongeren denken anders en hebben een sterker gevoel bij duurzaamheid dan oudere generaties. Wees dus niet bang om van je te laten horen in vergaderingen, of dat nou vanuit je eigen start-up is of binnen het bedrijf waar je werkt, je mening uitspreken is waardevol.”

Ben of ken jij iemand die zich net als Linda inzet voor een beter, eerlijker en duurzamer voedselsysteem? De aanmeldingen voor de Food100 van 2022 zijn geopend! Meld jezelf aan of nomineer een andere voedselveranderaar die volgens jou een plek op deze lijst verdient.

bottom of page