Arjuna Huis in ‘t Veld: een boerin als landschapsbeheerder

Het is goed boeren voor Arjuna Huis in ‘t Veld met vijftig Maas-Rijn-IJssel-koeien voor de deur en een voedselbos in aanbouw. Sinds 2014 runt zij samen met haar man Rick de Melkbrouwerij. Een boerderij die al zes generaties in de Huis in ‘t Veld-familie zit, maar sinds de komst van Arjuna en Rick een metamorfose ondergaat. Toen ze foto’s van de overgrootvader van Rick zagen, besloten ze om terug te gaan naar het oude landschap en meer biodiversiteit. Geen strakke graslanden meer, maar voedselbossen en koeien met hoorns.

Meer over de foodhelden

Wilma Oosthoek
Zorgt voor meer verbinding tussen arts, patiënt en boer

Joris Bijdendijk
Pionier & ambassadeur van sociale gastronomie

Wilbert van de Kamp
Activistisch, creatief en sociaal ondernemen

Samuel Levie
Zo zet Samuel zich in voor een beter voedselsysteem

Malou van der Burgt
Duurzame verbinder in de hotellerie

Hoe is de Melkbrouwerij ontstaan?

“Toen Rick en ik elkaar leerden kennen op de kunstacademie in Utrecht, had hij eigenlijk geen interesse om de boerderij van zijn vader over te nemen. Wel hadden we beiden een liefde voor eten én veel kritiek op het voedselsysteem. Daar wilden we iets aan doen, en dat kon door op onze manier te gaan boeren. Rick volgde de opleiding biologisch-dynamische landbouw aan de Aeres Warmonderhof in Dronten, en in 2014 verhuisden we van Utrecht naar Lettele om de vader van Rick op te volgen op zijn boerderij.

 

De foto’s die wij vonden van Ricks overgrootvader, waarop hij met paard-en-wagen ploegde en op het land rond de boerderij nog heggen, heide en bossen stonden, inspireerden ons om het boerenbedrijf van vroeger weer terug te brengen. Van een gangbare boerderij naar een biologische boerderij. Hierbij richten we ons op het 100% terugbrengen van het Maas-Rijn-IJssel-ras en het vroegere landschap. Er was alleen nog vlak grasland over, bedoeld om zo efficiënt mogelijk voedsel te produceren. Wij kozen voor meer biodiversiteit door kruidenrijk grasland in te zaaien en voedselbossen aan te leggen, vol bomen waarvan je kunt eten. Daarnaast zijn we ook zuivel gaan maken met de Melkbrouwerij, om het verhaal over hoe voedsel gemaakt wordt en waar het vandaan komt goed te kunnen vertellen.”

Welke voedselverandering willen jullie teweegbrengen met de Melkbrouwerij?

“Door het verhaal te vertellen over hoe producten gemaakt worden en waarom bepaalde keuzes gemaakt worden in het voedselsysteem, willen we bewustwording creëren. Een van die verhalen is bijvoorbeeld dat koeien hoorns hebben. Heel veel mensen weten dit niet eens. De hoorns worden eraf gehaald door gebrek aan ruimte in de stallen. In plaats van de hoorns eraf te halen, bouwen wij nieuwe en grotere stallen om ruimte te creëren voor de koeien.”

“Iedereen heeft invloed op zijn omgeving door bewust te kiezen wat hij of zij eet.”

Wat is jouw persoonlijke drijfveer?

“Ik vind het belangrijk dat we met z'n allen inzien dat boeren natuur- en landschapsbeheerders zijn. Boeren moeten dit zelf ook meer inzien. Er zijn veel natuurorganisaties die eerder tegenover dan naast boeren staan. Maar dat wij voedsel in de natuur maken, betekent niet dat wij tegen de natuur zijn. We moeten hier samen in optrekken. 

 

Mijn motto is: iedereen heeft invloed op zijn omgeving door bewust te kiezen wat hij of zij eet. In ons voedselsysteem wordt er van je verwacht dat je zoveel mogelijk voedsel maakt voor zo min mogelijk geld. En tegelijk zijn er 'eet geen vlees'-campagnes. Dat druist tegen elkaar in. Ik vind absoluut niet dat we met z'n allen veganistisch moeten gaan eten, maar ik vind wel dat we ons voedsel meer moeten waarderen. Het dier past zeker in ons voedselsysteem, maar moet dan wel op waarde worden geschat en er moet ook naar worden betaald.”

Wat staat er voor 2021 op de planning?

“Dit jaar ligt de focus op het landschap en op een nieuw streekmerk dat ik heb opgezet. Een merk voor producenten hier uit de buurt, om onder een overkoepelende naam producten aan te leveren aan de supermarkten. Het streekmerk is in april gelanceerd onder de naam Van Onze Grond. Er zijn nu tien supermarkten die de producten gaan verkopen en er doen 18 producenten mee. Het merk staat en de etiketten en verpakkingen zijn bijna af. Heel erg blij mee!”

Wat heeft de Food100-lijst voor jou betekend?

“Ik vond het echt een eer om foodheld van 2020 te worden. Ik had het totaal niet verwacht. Hopelijk kunnen we binnenkort weer meer bij elkaar komen en met elkaar in gesprek gaan. Daar kijk ik erg naar uit!”