top of page

Rahaf al Lymoni: veerkrachtige inspirator met een verhaal

In Damascus speelde Rahaf al Lymoni al met het idee om dadelpittenkoffie te maken, maar toen ze moest vluchten raakte het idee op de achtergrond. Totdat ze met haar verloofde Tamim Kbarh – hun liefdesverhaal lijkt wel een filmscript – in een Nederlands AZC belandde. Ze lanceerden Daffee vanuit de woonkamer, maar inmiddels runnen ze hun bedrijf met duurzame, gezonde en gerecyclede dadelpittenkoffie vanuit een kantoor in Amsterdam.

Rahaf _ Tamim in the Daffee office.jpg

Meer over de foodhelden

Food100 - NSlagmolen 20 september 2021126.jpg

Herman Lelieveldt
Hoe de voedingsindustrie de suikertaks blokkeerde

Eva Koffeman_1200x628.png

Eva Koffeman
Geeft jongeren een stem in de voedselpolitiek 

arjuna.png

Arjuna Huis in 't Veld
De boerin als landschapsbeheerder

Wilma.png

Wilma Oosthoek
Zorgt voor meer verbinding tussen arts, patiënt en boer

JORIS.png

Joris Bijdendijk
Pionier & ambassadeur van sociale gastronomie

Hoe kwam je op het idee voor Daffee, een koffie-alternatief van dadelpitten? 

“Na een operatie adviseerde mijn arts in Syrië om dadels te eten, vanwege de vitamines en voedingsstoffen die erin zitten, zoals ijzer en vitamine B. Ik bewaarde de pitten en als snel had ik een grote zak vol. Ik ontdekte online dat mensen thuis experimenteerden met het roosteren en malen van de pitten. Met het poeder maakten ze een soort koffie.


Ik wilde meteen naar een koffiebranderij gaan om dit idee uit te proberen, maar omdat ik het land ben ontvlucht is dat niet gelukt. Pas toen mijn man en ik in een Nederlands asielzoekerscentrum een oproep van een incubator dacht ik er weer aan. Ze zochten Engelstalige vluchtelingen met een idee voor een onderneming. We gaven ons op en zo ontstond Daffee.

Hoe verander jij het voedselsysteem?

“Met Daffee upcyclen we een reststroom uit de dadelproductie: de dadelpitten. Daarnaast maken we zoveel mogelijk duurzame keuzes. Al ons verpakkingsmateriaal is eco-friendly, dus het bevat geen plastics of schadelijke stoffen. En we werken uitsluitend met organische dadelboeren. Het was niet eenvoudig om die te vinden, maar nu weten we zeker dat er geen chemicaliën worden gebruikt bij de teelt. Onze generatie weet precies hoeveel milieuimpact de voedselindustrie heeft, dus we zijn blij dat we met Daffee kunnen bijdragen aan het verduurzamen van het systeem.”

Wat motiveert je om zo hard aan Daffee te blijven bouwen?

“Ik vind het belangrijk om anderen te inspireren. Onze geschiedenis heeft mijn man en mij veerkrachtig gemaakt. We moesten een compleet nieuw leven beginnen, maar we zijn sterk. Met hard werken, vertrouwen in je ideeën en een beetje hulp van anderen kun je ver komen. We worden allemaal geconfronteerd met uitdagingen, maar een succesvol verhaal geeft positieve energie. ‘Als zij het kunnen, dan kan ik het ook’, denken mensen dan. We hebben veel tegenslagen gehad en het is niet niet eenvoudig, maar met de juiste mindset kun je ver komen.”

“Onze generatie weet precies hoeveel milieuimpact de voedselindustrie heeft, dus we zijn blij dat we met Daffee kunnen bijdragen aan het verduurzamen van het systeem.”

IMG_8045.JPG

Welk advies geef je aan andere jonge voedselveranderaars?

“Wees niet bang om jezelf te laten zien! Ik geloof dat je verhaal minstens net zo belangrijk is als je product. Toen we net begonnen met Daffee praatte ik niet graag over mijn geschiedenis, ik dacht dat het beschamend was. Een goede vriendin overtuigde me ervan dat het juist goed is om je uit te spreken, dat maakt je krachtig.


Het is lastig om met je hoofd en hart op twee plekken tegelijkertijd te leven. Maar we kunnen het deel van ons leven in Syrië niet negeren, het is beter om erover te praten. Ik merk nu hoe geïnteresseerd iedereen is in de mensen achter het merk. Ons enthousiasme werkt aanstekelijk, daarom is het goed om je verhaal te vertellen.”

Wat heeft jouw deelname aan de Food100 jullie gebracht?

“Food100 heeft ons netwerk in de foodindustrie vergroot, dat is heel waardevol voor een beginnende start-up als Daffee. Daarnaast heeft de titel ‘foodheld 2021’ ons publiciteit opgeleverd. We zijn sinds onze lancering veel in de pers geweest, onder andere bij LINDA en het Financieele Dagblad. Dat helpt enorm, dus alle aandacht is welkom.
De winst zorgt ook voor verantwoordelijkheidsgevoel bij mijn man en mij. Het motiveert ons wanneer mensen in ons product geloven. Dan drijft ons om de lat hoger te leggen en nog meer te bereiken. We stoppen niet voordat we alle verwachtingen hebben waargemaakt.”

Ben of ken jij iemand die zich net als Rahaf inzet voor een beter, eerlijker en duurzamer voedselsysteem? De aanmeldingen voor de Food100 van 2022 zijn geopend! Meld jezelf aan of nomineer een andere voedselveranderaar die volgens jou een plek op deze lijst verdient.

bottom of page