top of page
Duurzame verbinder in de hotellerie: Malou van der Burgt
Duurzaamheid op de kaart zetten. Dat is het doel van Malou van der Burgt, Operations Coordinator bij EVENT Hotels. Of het nou gaat over voedselverspilling of het verkorten van de keten, deze verbinder pakt elk onderdeel aan om een duurzame verandering teweeg te brengen. EVENT Hotels beheert verschillende hotelmerken, waaronder Bilderberg, Mercure, Novotel en Ibis. Het afgelopen jaar zijn weliswaar wat projecten gepauzeerd, maar Malou zette door en realiseerde interessante nieuwe samenwerkingen.
Meer over de foodhelden
De foodhelden van 2020
Ontdek wie de foodhelden van de Food100 2020 zijn
Studio Food100
De officiële bekendmaking van de Food100 van 2020
Robert ten Kate
Boerenzoon die de politiek op zocht
Tim van der Mark
Vertegenwoordiger van jonge boeren en tuinders
Jan-Paul Rutten
Werken naar het meest duurzame brouwhuis van Europa
Credits: Sander Damen
Hoe maak jij je hard voor duurzaamheid binnen EVENT Hotels?
“Door gewoon aan de slag te gaan en mijn collega’s in de bediening, in de keuken en sales hierbij te betrekken. Zo sla ik een brug tussen de operatie en het beleid, en creëer ik draagvlak om de plannen steeds groter aan te pakken. Ik ben begonnen bij het tegengaan van voedselverspilling. Eerst door handmatig te wegen wat er in de kliko verdween en daarna door het aangaan van een samenwerking met Orbisk, een voedselverspillingsmonitor voor horecagelegenheden. Door het plaatsen van de Orbisk-monitor krijg ik gedetailleerd inzicht in de afvalstroom op verschillende locaties en kunnen we gerichter zoeken naar de oplossing.”
​
Hoe verander jij het voedselsysteem in 2021?
“We zijn recent het project ‘Heerlijk en Eerlijk’ gestart om duurzamer en lokaler in te kopen. Via de Food100-lijst heb ik Johan Leenders leren kennen, die op zijn energieneutrale boerderij een nieuw kippenras ontwikkelde: de Oranjehoen. Een vijfsterrenkip die dankzij haar gezonde, biologische voeding geen antibiotica nodig heeft. Deze voeding bestaat uit een mix van wortel, rode bieten en kruiden, die Johan zelf verbouwt. Zo krijgen reststromen die ongeschikt zijn voor winkels weer waarde voor de kippen. Die prachtig oranje kleuren van dit voer, en hun vlees krijgt er extra smaak van. Het verhaal van de Oranjehoen en Johans missie om de akkerbouw structureel te veranderen, hebben mij overtuigd om meer van zulke samenwerkingen aan te gaan. Zo veranderen we niet alleen het voedselsysteem, maar bieden we ook meerwaarde voor onze gasten. Door deze inspirerende verhalen te vertellen, wordt het serveren van de gerechten echt een beleving.”
Credits: Sander Damen
bottom of page